Är privatpersoners bilder skyddade och vilka konsekvenser kan ett otillåtet användande leda till?

Kan jag som privatperson skydda mina bilder enligt upphovsrättslagen? Om jag säger nej till att använda mina bilder och någon gör det ändå. Vilka påföljder kan det få?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om bilder (fotografier) du har tagit kan skyddas enligt upphovsrättslagen och om det i så fall kan bli några påföljder om någon använder dina bilder utan lov. Regler jag kommer att använda mig av i mitt svar finns i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Denna lag brukar ofta kallas för upphovsrättslagen.

Bilder kan skyddas enligt upphovsrätten om de uppnår tillräcklig verkshöjd
En bild är ett konstnärligt verk som kan skyddas enligt upphovsrätten. För att en bild ska skyddas krävs det att den har verkshöjd (se 1 § första stycket femte punkten URL). Med verkshöjd menas att bilden ska vara ett resultat av fotografens andliga skapande och besitta viss originalitet och självständighet, och därmed i någon mån visa på fotografens individualitet (se exempelvis SOU 1956:25 s. 66). Bilderna du har tagit kommer alltså skyddas enligt upphovsrätten om de är tillräckligt unika. Dock ställs inga krav på den konstnärliga kvaliteten eller liknande.

Om bilderna kan sägas uppnå tillräcklig verkshöjd blir såklart en bedömningsfråga som kräver tillgång till många fler omständigheter, vilket innebär att jag inte kan besvara detta inom ramen för mitt svar.

Annars skyddas bilder även enligt fotorätten
Även om bilderna inte kan sägas uppnå den verkshöjd som krävs för att skyddas enligt upphovsrätten, så kommer de att vara skyddade enligt en till upphovsrätten närstående rättighet. Alla bilder som tas skyddas nämligen av den så kallade fotorätten oavsett om de är originella eller inte (se 49 a § URL).

Dina bilder kommer alltså automatiskt att vara skyddade enligt upphovsrättslagen, och är då skyddade enligt upphovsrätten eller åtminstone enligt fotorätten.

Om någon använder dina upphovsrättsligt skyddade bilder utan lov är det ett brott
Om dina bilder skulle uppnå tillräcklig verkshöjd och därmed skyddas enligt upphovsrätten så innebär det att bara du får framställa exemplar av bilderna samt göra dem tillgängliga för allmänheten. Du har alltså rätt att bestämma över vem som får använda dina bilder (se 2 § URL). Denna ensamrätt gäller fram tills 70 år har passerat efter det år du avled (se 43 § URL).

Skulle någon använda dina bilder utan ditt tillstånd genom att exempelvis sprida dem så begår den personen upphovsrättsintrång, vilket är straffbart såsom upphovsrättbrott (se 53 § första stycket URL). Du som upphovsman skulle då också kunna yrka att domstolen vid vite förbjuder den som använder dina bilder att fortsätta med det (se 53 § b första stycket URL). Det innebär att om personen i så fall inte slutar använda dina bilder kommer hen behöva betala en avgift.

Om någon använder dina bilder som skyddas enligt fotorätten kan det bli samma konsekvenser
Även om dina bilder endast skulle skyddas enligt fotorätten har du som fotograf rätt att bestämma över bildernas användning. Fotorätten innebär nämligen att den som tar en fotografisk bild har exklusiv rätt att framställa exemplar av den och göra den tillgänglig för allmänheten (49 a § första stycket URL). Ensamrättens innebörd är alltså densamma som för upphovsrätten (jämför 49 a § fjärde stycket URL, samt 2 § andra, tredje och fjärde styckena URL). Ensamrätten i detta fall gäller dock endast i 50 år från och med det att bilden togs (se 49 a § tredje stycket URL).

Skulle någon använda dina bilder utan ditt tillstånd genom att exempelvis sprida dem så kan det även i det fallet bli aktuellt med straffrättsligt ansvar för upphovsrättsbrott (se 53 § första stycket URL), samt ett förbud vid vite för personen att fortsätta använda dina bilder (se 53 b § första stycket URL). Detta är fallet eftersom de bestämmelserna även ska tillämpas vid intrång i en till upphovsrätten närstående rättighet, vilket fotorätten är (se 57 § URL).

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kommer alltså dina bilder automatiskt att vara skyddade enligt upphovsrättslagen, och du behöver därmed inte göra något speciellt för att bilderna ska bli skyddade. Bilderna kommer i varje fall vara skyddade enligt fotorätten.

Om någon annan person använder dina bilder utan att du tillåtit det kan det oavsett vilket av skydden bilderna har bli aktuellt med straffrättsligt ansvar för upphovsrättsbrott, samt ett förbud vid vite för den andra personen att fortsätta använda dina bilder. Eftersom du uttryckligen säger nej till att någon annan använder dina bilder innebär det att du inte har gett ditt tillstånd.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare