Är regelverk en typ av lag som alla måste följa?

Hej! Regelverk är det en typ lag som alla måste följa? Lady

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort och koncist kan man säga att ett regelverk är en samling regler som gäller inom ett visst område eller en viss verksamhet.

En regel är en föreskrift om vad som gäller, hur något ska vara eller hur man ska bete sig. Det finns olika slags regler, både bindande och icke bindande. Bindande regler är exempelvis Sveriges lagar, förordningar och föreskrifter, medan allmänna råd inte är bindande regler utan endast en rekommendation för hur lagar, förordningar och föreskrifter bör eller kan tillämpas.

Utifrån ovanstående är min uppfattning att ett regelverk både kan vara en lag som alla måste följa, men även att det kan vara en samling allmänna råd som endast utgör rekommendationer. Regler kan ju även upprättas internt mellan personer, exempelvis på en arbetsplats.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare