Är reklam en allmän handling?

Hej,

Reklam som inkommer till Regeringkansliet, blir alla dessa allmäna handlingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om handlingsoffentlighet finns i tryckfrihetsförordningen (TF) och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

För att det ska röra sig om en allmän handling ska tre grundläggande kriterier vara uppfyllda.
1. Det ska röra sig om en handling
2. Handlingen ska vara förvarad hos myndigheten och
3. Antingen vara inkommen till eller upprättad hos myndigheten
(se 2 kap. 3–4 §§ TF)

Handling, förvarad och inkommen/upprättad
Kravet på att det ska vara en handling innebär att det ska vara en framställning i skrift, bild eller upptagning som bär viss information ex. fotografier, kartor, kassettband. Kravet på att handlingen ska vara förvarad hos myndigheten innebär bland annat att handlingen finns i förvarad i myndighetens lokaler eller att en tjänsteman hos myndigheten har lånad hem handlingen för att arbeta på denna. Gällande en upptagning anses handlingen förvarad om upptagningen är tillgänglig för myndigheten med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar. En handling är inkommen när den anlänt till myndigheten eller tillkommit behörig befattningshavare tillhanda. För att en handling ska vara upprättad ska denna ha expedierats dvs. skickats till en mottagare utanför myndigheten, om expediering inte har skett är handlingen upprättad när ärendet som handlingen tillhör har slutbehandlats (se 2 kap. 9–10 §§ TF)

Vissa handlingar anses i regel inte vara allmän exempelvis arbetsmaterial som minnesanteckningar, utkast och koncept. Det finns dock inget undantag gällande reklam och reklam som inkommer till ex. Regeringskansliet blir en allmän handling när nämnda kriterier är uppfyllda.

Registrering och diarieföring
Myndigheter har en skyldighet att registrera/diarieföra allmänna handlingar så snart de har inkommit in till eller upprättats hos myndigheten. (se 5 kap. 1 § OSL) Registreringen är viktigt för att garantera handlingsoffentlighet för att en handling lätt kan eftersökas och lämnas ut på begäran. Det finns dock vissa handlingar som inte behöver diarieföras eller hålls ordnade hos myndigheten då de bedöms vara av uppenbart ringa betydelse för myndighetens verksamhet tex. är det fallet gällande reklam.

Sammanfattningsvis så är reklam en allmän handling men behöver inte registreras eller hållas ordnad då reklam anses ha en liten betydelse för myndighetens verksamhet.

Hoppas ovanstående information besvarar din fråga, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Fredrika SköldRådgivare