Är rökning tillåtet i en hyresrätt?

Hej! Min hyresvärd säger att man får röka i sin lägenhet enligt deras hemsida. Nu har grannen ovanför tydligen skaffat en partner som röker konstant ute på lekplatsen, på balkong och inne i lägenheten. Jag fattar att jag kan inget göra när det är utomhus men när han röker inne så går det in via ventilerna(tror jag) in i mitt hem och jag tål inte röken. Mår dåligt, huvudvärk och kan knappt andas i mitt egna hem. Varje gång jag klagat till hyresvärden om annat som rör denna grannfamiljen så har jag aldrig fått hjälp, då de tror på grannens lögner "vi har inte gjort det". Jag ser online att det finns regler kring störning av rök från grannar när det gäller bostadsrätt men vad gäller egentligen för hyresrätt? Kan jag kräva att hyresvärden gör nått då det påverkar min och mina barns hälsa? Jag trivs här men inte sen detta började.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här blir 12 kap. jordabalken (JB) tillämpbar.

Som hyresgäst är man skyldig att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i en sådan grad kan vara skadlig för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö enligt 12 kap. 25 § JB. Rökning är dock något som skäligen bör tålas av grannar. Det är därför tillåtet att röka i lägenheten och balkongen om inte hyresavtalet eller hyresvärden säger något annat.

Min rekommendation är att prata med såväl hyresvärden som hyresgästen om vilket problem rökningen medför för dig och försöka komma fram till en gemensam lösning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare