FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/07/2023

Är säljaren av en bil skyldig att ersätta fel som visar sig först efter köparen har bilen?

Hej! Har sålt en begagnad bil på blocket. Vid köpet uppgav vi de fel som kände till till köparen. Efter tre veckor hörde köparen av sig om att annat fel som det enligt henne krävdes fackmannamässiga kunskaper för att hitta. Detta felet kände vi absolut inte till. Vi har gått med på att står för den större delen av denna kostnaden ( 8000kr av 12000kr). Min fråga är nu- hur lång tid efter ett köp är vi skyldiga att stå för reparationer om det dyker upp andra problem som vi inte heller känt till? Vad räknas som normalt slitage? Kan man friskriva sig från ansvar då vi inte längre äger bilen? Mvh Maria

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Utifrån de omständigheterna du lämnat drar jag slutsatsen att du är en privatperson och att du sålt bilen till en annan privatperson vilket gör att köplagen (KöpL) ärtillämplig och den lagen som jag kommer utgå från när jag besvarar frågan. Jag kommer även utgå från att bilen har sålts i befintligt skick då det oftast är en standard formulering som görs vid privat försäljning av bilar.

När är du skyldig att ersätta fel som visar sig efter köpet?

Är bilen såld med en klausul som befintligt skick så kan den ändå anses innehålla fel vilket gör dig skyldig att ersätta felen men endast i vissa fall.

Om bilen inte överrensstämmer med de uppgifter ekker egenskaper som du lämnat som säljare (KöpL 19 § första stycket första punkten).

Om du som säljare har underlåtit att upplysa köparen om en väsentligt förhållande gällande bilen som du kan förväntas ha kännt till samt att köparen rimligtvis kan förvänta sig bli upplyst om det förhållandet samt att din underlåtenhet att berätta kan antas ha inverkat på köpet (KöpL 19 § första stycket andra punkten).

Eller om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunna förutsätta (KöpL 19 § första stycket tredje punkten)

Utifrån de omständigheter du har lämnat verkar det inte vara som någon av dessa skulle vara uppfyllda i ditt fall vilket gör att du inte är ersättningsskyldig för skador som upptäcks efter köparen fått bilen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare