FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/03/2017

Är transportköp och distansköp samma sak?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Köplag (1990:931) (KöpL) finns regler om olika typer av köp.

Ett transportköp kan antingen vara ett platsköp eller ett distansköp. Ett platsköp innebär att varan transporteras till köparen inom samma område som säljaren brukar transportera varor. Ett distansköp innebär att säljaren överlämnar varan till en transportör som fraktar varan till köparen, 7 § KöpL.

Skillnaden mellan platsköp och distansköp är att det är olika personer som bär risken för varan under transporten. Om köparen bär risken för varan är han eller hon skyldig att betala för varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren, 12 § KöpL.

Enligt 13 § KöpL går risken över på köparen när varan är avlämnad enligt avtalet eller enligt 6 § eller 7 § KöpL. Vid transportköp övergår risken på köparen när varan överlämnas till köparen. Vid distansköp går risken över på köparen när varan överlämnats till transportören. Om säljaren själv transporterar varan går risken över på köparen när han eller hon tagit emot varan, 7 § KöpL.

I 14 § KöpL kan man läsa att risken aldrig går över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare