Är tysk medborgare skattskyldig för en fastighetsförsäljning i Sverige?

Hej , Tyska kompisar sålde efter 30 år sitt fritidshus i Sverige. Aldrig bott i Sverige dock fastighetsägare. De sålde huset nyss och hade, självklart, vinst på huset efter 30 år. De fick även faktura från skatteverket att de är skyldig 30% av vinsten. Är det sant? Tack för ettsvar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kokar ned till vem som kan vara skattskyldig i Sverige, och vilka inkomster en skattskyldig person är pliktig att betala skatt på. Jag börjar med att reda ut den första delen. Reglerna finns i inkomstskattelagen (IL).

Fysiska personer kan vara antingen obegränsat eller begränsat skattskyldiga i Sverige (3 kap. 1 § IL). Indelningen påverkar vilka inkomster man måste betala skatt på. Inget i din frågeställning tyder på att dina tyska kompisar är eller har varit bosatta eller stadigvarande vistas i Sverige, så därför är de begränsat skatteskyldiga här (3 kap. 17 §, jfr. 3 §). Den som är begränsat skattskyldig i Sverige är enligt IL skattskyldig i inkomstslaget kapital för kapitalvinst på en fastighet i Sverige (3 kap. 18 § första stycket 10 p. IL). Med kapitalvinst menas vinst respektive förlust vid avyttring av tillgångar (41 kap. 2 § IL). Den statliga inkomstskatten på kapitalinkomster för fysiska personer ligger för tillfället på 30 % av överskottet (65 kap. 7 § IL).

Mot bakgrund av detta är det alltså riktigt att dina vänner som utgångspunkt är skyldiga att betala 30 % skatt på sin vinst från avyttringen av fastigheten i Sverige.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare