Arbete under tjänstledighet

Hej!

Jag är för närvarande tjänstledig för studier och har nu blivit erbjuden anställning hos ett annat företag (annan bransch - inom det jag utbildar mig till) en deltidstjänst. Jag vill gärna ta den chansen då det skulle fungera bra samtidigt med studierna. Måste jag då säga upp min andra tjänst som jag är studieledig från? är det bara timvik som man får ha vid sidan om den andra anställningen?

Lawline svarar

Enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning har du rätt att vara tjänstledig från din anställning för att studera. Rätten omfattar behövlig ledighet för studierna.

Lagen ger dig inte någon rätt till tjänstledighet för att jobba med annat. Din arbetsgivare är inte skyldig att bevilja tjänstledighet i högre grad än vad som är behövligt för dina studier. Kommer du och din arbetsgivare överens om att du ska få vara tjänstledig i sådan utsträckning att du även kan ta deltidstjänsten du erbjudits finns dock inget som hindrar dig. Se till att få ert avtal på papper i sådant fall, så att du i en eventuell tvist kan styrka att du beviljats ledighet.

Lawline RådgivareRådgivare