Arbetsgivaren bryter skriftligt anställningsavtal

Jag hade fått sommarjobb inom kommunen på ett handikapphem. Jag ska börja på måndag och har anställningsbevis som vi båda skrivit på. Helt plötsligt så vill hon att jag ska komma på möte och prata om hur de har gått när jag gick förbi de 3 dagar. Det var inte bara de. Utan då så sa hon att jag inte skulle få jobba i sommar. Alltså har hon brytit kontraktet som vi hade. Så jag undrar om hon ens får göra så, och vad ska jag göra? Det jag har hört är att de är skydiga att ge mig ett annat jobb eller ersättning? Hur ligger det egentligen till?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Ett undertecknat anställningsbevis utgör ett bindande avtal enligt 1 § avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218#K1). Om jag förstår dig rätt arbetade du tre dagar innan mötet med din chef, där hon meddelade att du inte fick fortsätta arbeta. En uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara sakligt grundad enligt 7 § lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80#R2). Om arbetsgivaren inte gjort försök att omplacera arbetstagaren är en uppsägning inte sakligt grundad. I ditt fall har du inte fått möjlighet till detta, vilket innebär att en lagöverträdelse skett. Din arbetsgivare har heller inte följt den reglerade uppsägningstiden om minst en månad.

Du har stora möjligheter att bevisa att avtal träffats genom det skriftliga anställningsbeviset. Jag råder dig att ta kontakt med din fackförening, som kan hjälpa dig att föra förhandlingar med arbetsgivaren. Om dessa förhandlingar inte skulle lyckas, har du en möjlighet att vända dig till Arbetsdomstolen som kan ogiltigförklara uppsägningen. Det kan bli aktuellt med skadeståndsskyldighet för din arbetsgivare då handlandet strider mot lagen om anställningsskydd.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare