Arbetsgivaren utlyser min tjänst under studieledighet

Hej!

Jag är studieledig från min arbetsplats där jag varit fastanställd i 11år. Fick idag veta att min arbetsgivare har lyst ut min tjänst för övriga medarbetare att söka! Får man göra så? Får arbetsgivaren utan vidare ändra mina arbetsuppgifter och min anställning när jag är studieledig? Jag har studerat sedan Augusti i år så jag har inte varit borta speciellt länge. Tycker det känns helt galet! Jag är tacksam för all hjälp med vad lagen säger om detta!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I 9 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning fastslås att du har rätt till samma eller en likvärd ställning vad gäller arbetsförhållanden och arbetsvillkor som tidigare. Du ska alltså inte behöva förlora din fasta anställning, få mindre lön eller sämre förmåner i övrigt på grund av att du är studieledig. Arbetsuppgifter och villkor kan visserligen förändras till viss del men de måste fortfarande vara likvärdiga de du hade innan. Hur länge du varit studieledig spelar inte någon roll, detta gäller likväl vid 2 veckors som vid 5 års ledighet. (Dock kan du under studieledigheten sägas upp från din arbetsplats pga arbetsbrist).

Du måste alltså kunna erbjudas din gamla anställning eller en likvärdig sådan när du kommer tillbaka. Är inte det då möjligt kan du kräva skadestånd från din arbetsgivare, se 13 § samma lag.

Det kan tilläggas att mer detaljerad reglering om vad som gäller vid studieledighet kan finnas kollektivavtalet eller i ditt enskilda anställningsavtal.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare