Arbetsgivaren vägrar ändra det personliga anställningsavtalet

Hej! Jag har fått ett jobberbjudande men funderar om jag ska tacka ja eller inte.

Jag bad arbetsgivaren att uppdatera vissa saker på avtalet då facket rekommenderar saker ska vara tydliga. Det handlar om t.ex ta bort eller ändra några ord som gör saker otydliga samt en sak som vi aldrig pratade om på intervju och gäller inte mig i överhuvudtaget. Dock svarar arbetsgivaren att "det är vårt standardavtal som vi använder och godkänd av vår jurist. Vi kan inte ändra hur som helst". Ska anställningsavtal inte vara olika på olika personer? Om de säger det är deras "standard" måste man acceptera trots vissa inte stämmer för min anställning? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Så som jag uppfattar dina frågor så undrar du om anställningsavtal ska vara personliga och inte standardiserade, samt om du måste godta det anställningsavtalet som du erbjuds. Jag kan snabbt förtydliga att det för dig råder avtalsfrihet som i detta fallet innebär att du får välja om du vill eller inte vill avtala med en motpart. Du ska alltså inte behöva tvingas till att godta något avtal som du inte vill.

Anställningsvillkoren

Eftersom jag inte vet exakt vad det är som du vill ändra i anställningsavtalet men som arbetsgivaren motsätter sig, så kan jag inte heller göra någon bedömning om dem. Potentiellt skulle anställningsvillkoren kunna ha konsekvenser man inte tänker sig eller annan innebörd än vad man tror, alternativt så kan de även vara där för att på ett juridiskt sätt vara korrekt.

Arbetsgivarens perspektiv

I ett försök att förtydliga situationen som jag ser mest trolig så utgår jag från att arbetsgivaren är bunden av ett kollektivavtal, vilket styr vilka villkor och anställningsvillkor de får ge sina anställda, enligt 23 § medbestämmandelagen. Du som arbetstagare är inte bunden till samma kollektivavtal, utan du får förhandla dig till andra villkor än det som arbetsgivaren kan enligt deras kollektivavtal. Även om det verkar som att det enbart är småsaker eller saker som inte direkt skulle påverka dig, så skulle de små ändringarna kunna innebära att ditt anställningsavtal blir bättre eller sämre än de övriga anställda. För dig skulle inte det få några för mig klara konsekvenser, utan det skulle kunna bli konsekvenser för arbetsgivaren. Om en arbetsgivare som bryter mot sitt kollektivavtal eller övriga bestämmelser i medbestämmandelagen blir skadeståndsskyldiga enligt 54 §.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så tror jag att arbetsgivaren försöker undvika att bli skadeståndsskyldiga till den arbetsgivarorganisation som de har skrivit ett presumerat kollektivavtal med. Detta är ingenting som du måste acceptera, utan du har fri valmöjlighet att acceptera avtalet eller inte. Om det inte skulle vara så att din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal kan de ändå under vissa omständighet utsättas för stridsåtgärder av arbetstagarorganisationer på grund av varierande anställningsvillkor.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se
Melker JärlestålRådgivare