Arbetsgivarens befogenheter att ändra anställning från deltid till heltid

Kan min arbetsgivare tvinga mig att börja jobba heltid? Arbetar idag 80% och vill inte arbeta heltid.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag inte om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kommer mitt svar enbart utgå ifrån vad som gäller genom lag, men avvikelse kan finnas i ditt kollektivavtal. Så mitt första råd till dig är att se över om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats och kontakta behörigt fack om hur reglerna ser ut kring din fråga.

Allmänt om arbetstid och arbetsgivarens befogenheter

Som huvudregel gäller vad som står i anställningsavtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare när det kommer till anställningens omfattning (4 § och 4 a § LAS). Men sedan är det arbetsgivaren som har rätten att leda och fördela arbetet. Är exempelvis det nuvarande upplägget på organisationen inte ekonomisk hållbar kan arbetsgivaren göra en omstrukturering som skulle kunna innebära att deltidsanställda behöver jobba heltid. Men arbetsgivaren har också en skyldighet att beakta arbetsmiljön och belastningen på sina arbetare (Se 3 kap. 2 § arbetsmiljölagen). Har du exempelvis en anledning till deltidsanställningen som sjukdom, skada, funktionsvariation eller dylikt så bör det tas i beaktande av din arbetsgivare. Även ska möjligheter till omplacering ses över, finns det andra deltidstjänster på arbetsplatsen som du kan ta borde du få en möjlighet till att få den istället.

Mertid under en viss period

En arbetsgivare kan utan att ändra i ditt avtal, om det föreligger särskilda skäl ta ut en mertid som överstiger ditt avtal med 200 timmar per kalenderår (10 § Arbetstidslagen). Skulle det vara så att din arbetstid under en fyraveckorsperiod överstiger en heltidsanställning, så likställs tiden med övertid och samma regler gäller för dig som för heltidsanställda (se 7 § Arbetstidslagen).

Bedömning i ditt fall

Tyvärr så kan jag inte ge dig ett konkret svar på om din arbetsgivare kan beordra dig att jobba heltid istället för deltid, då det främst är en fråga som regleras av kollektivavtal. Men om inget kollektivavtal föreligger så finns det en stor chans att din arbetsgivare kan ändra din anställning till heltid av lönsamhetsskäl. Mitt råd till dig blir således att 1. Se över om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats och om det gör det ta kontakt med behörigt fack och 2. Ha en dialog med din arbetsgivare om det finns någon annan deltidstjänst du kan ta eller om det är möjligt att bara under en viss period jobba heltid och sedan övergå till deltid igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare