FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2019

Arbetsgivarens omplaceringsrätt

hej jag jobbar på ett bemannings företag och är uthyrd till ett litet företag och har jobbat där i 9 månader blev tillsvidareanställd 1 oktober men nu ringde min chef och att jag kanske måste sluta på det företaget jag jobbar på grund av att en annan som är anställd på bemaningsföretaget har förtur och dom har inget annat jobb att erbjuda honom kan dom gör så

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att din tillsvidareanställning är hos bemanningsföretaget och inte företaget du är uthyrd till och mitt svar kommer att utgå ifrån de omständigheterna. Jag antar också att scenariot du beskriver innebär att du blir placerad hos ett annat företag genom bemanningsföretaget.

Omplaceringsrätten är en stark rättighet som arbetsgivaren har, rättigheten innebär att arbetsgivaren genom sin rätt att styra arbetet kan bestämma vart du ska jobba någonstans.

Omplacering är okej om omplaceringen omfattas av ditt kollektivavtal och att du har de allmänna kvalifikationer som krävs. Jobb inom ett bemanningsföretag innebär antagligen att du kan bli omplacerad i ganska vid omfattning, dock kan du aldrig bli satt på ett jobb som du saknar förmåga att utföra.

En permanent omplacering är dock någon som är särskilt ingripande för dig som arbetstagare, därför innebär en sådan placering förhandlingsskyldighet (11 § Lag om medbestämmande i arbetslivet). Detta innebär att din arbetsgivare måste förhandla med ditt fackförbund innan arbetsgivaren omplacerar dig. Då kan det diskuteras vilka konsekvenser omplaceringen har för dig samt om det finns en alternativ lösning. Kan arbetsgivaren och facket inte komma överens så har arbetsgivaren sista ordet.

Slutligen vil jag råda dig att prata med ditt fackförbund, om du är ansluten till ett sådant. Mycket regleras av kollektivavtalet som du, eller annars arbetsgivaren är bunden av i första hand (bestämmelser i kollektivavtal kan gälla före vissa lagbestämmelser).

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare