Arbetsgivarens rätt att skjuta upp studieledighet

Hej! Jag undrar hur lång tid en arbetsgivare har på sig att svara på en ansökan om tjänstledighet för studier? Jag undrar också om det måste finnas speciella själ till att skjuta upp tjänstledigheten i sex månader? Om det måste finnas skäl, ska dem bevisas på något sätt? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätten till studieledighet regleras i lag 1974:981, den hittar du https://lagen.nu/1974:981.

Lagen ger arbetstagaren rätt till behövlig tjänstledighet för att studera, dock krävs det att man varit anställd de senaste sex månaderna eller sammanlagt 12 månader under de senaste 2 åren(1,3 §).

Arbetsgivaren har inget skyldighet att godkänna ansökan direkt utan kan skjuta upp ledigheten till en senare tidpunkt. Arbetsgivaren ska då genast meddela dig om uppskovet och även skälen till detta(4 §). Arbetsgivaren har fått denna rätt eftersom lagstiftaren velat balansera arbetstagarens rätt till ledighet så att arbetsgivaren själv ska kunna planera sin verksamhet så långt som möjligt.

Arbetsgivaren måste underrätta arbetstagarorganisationen om uppskovet, förutsatt att han är eller brukar vara bunden av ett kollektivavtal som gäller för den kategori av arbetstagare som du tillhör(5 §). Om han vill skjuta på ledigheten mer än sex månader krävs det att han får samtycke från den berörda fackföreningen, får han inte samtycket så faller rätten till uppskov.

Arbetsgivaren kan inte skjuta upp ledigheten hur länge som helst utan du har alltid rätt att få saken prövad i domstol om du inte fått ledigt inom två år från det att du ansökte(6 §).

Ta gärna kontakt med din arbetsgivare så tidigt som möjligt så att ni kan planera ledigheten gemensamt. Jag rekommenderar också att du tar kontakt med ditt fackförbund om du är medlem. Om du har deras stöd och begär ledigt minst sex månader i förväg så kommer ett uppskov inte aktualiseras.

Lycka till med studierna!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare