Arbetsgivarens skyldighet att förhandla med facket vid ändringar i anställningsavtalet

Jag har en heltids tillsvidareanställning på ett företag, pågrund av brist på arbetsuppgifter så bestämde sig chefen för att ändra på min anställning från heltids anställning till timanställning denna månaden. Vi har inte skrivit på något avtal utan det vi har avtalats om är heltidstjänst som är tillsvidare. Får min arbetsgivare göra detta? Vilka rättigheter har jag här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar om din arbetsgivare har kunnat ändra din anställning från heltid till timanställning och vilka rättigheter du har som arbetstagare. Jag tolkar det som att du är medlem i ditt företags arbetstagarefackförbund. För att besvara din fråga kommer lagen om anställningsskydd (LAS) och lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) att användas.

Arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet inom sin verksamhet

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet inom sitt företag (32 § grundad på Decemberkompromissen). Vilket betyder att de har rätt att fritt organisera i sin verksamhet samt anställa och säga upp anställda. Men detta är inte heller obegränsat då de flesta företag idag är bundna av kollektivavtal med arbetarorganisationer. Detta innebär att vid eventuella ändringar i arbetstagarens anställningsvillkor och avtal måste arbetsgivaren först och främst förhandla om detta med deras motpart i kollektivavtalet, dvs den arbetstagarorganisation som du tillhör (10 § första stycket och 11 § första stycket MBL).

Förhandlingar med facket

Arbetsbrist, i ditt fall brist på uppgifter att göra, innebär att arbetsgivaren måste omorganisera sin verksamhet, i vissa fall även säga upp anställda eller ändra deras anställningsavtal för att slippa säga upp deras anställda (32 § Decemberkompromissen och 7 § första och andra stycket LAS). Detta kan således vara tillåtet men arbetsgivaren måste fortfarande förhandla med facket om det. Du har rätt att få jobba enligt ditt anställningsavtal men vid eventuella ändringar i verksamheten kan även ditt avtal förändras, dock inte utan att först förhandlas om (4 § femte stycket LAS och 10-11 § MBL).

Mitt råd till dig är därför att vända dig till din fackförening och se över om några förhandlingar har förekommit och om inte kan de hjälpa dig att praktiskt försvara dina rättigheter som arbetstagare.

För mer information om arbetsgivares rätt att leda och fördela arbetet läsa gärna på Glimstedt.se

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare