Arbetstagares rätt till ledighet för studier

Hej! Jag undrar hur länge man har rätt att vara tjänstledig för studier? Och räknas även komvux? Måste läsa in några ämnen innan jag kan söka in till högskola. Har letat men kan inte hitta nåt svar. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ledighet för studier regleras i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen). Enligt lagens 3 § krävs för rätt till ledighet att man vid ledighetens början har varit anställd hos arbetsgivaren under de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren.

Rätten till ledighet gäller för i princip all utbildning (se 1 §). Studier på Komvux omfattas alltså av lagen. Någon begränsning av ledighetens längd finns inte i lagen, utan ledigheten ska begränsas till den tid som i det enskilda fallet behövs för att nå studiemålet.

Eftersom studier på Komvux omfattas av lagen kan din arbetsgivare inte neka dig rätt till ledighet. Under vissa förutsättningar (5-7 §§) kan dock arbetsgivaren skjuta upp ledigheten till en senare tidpunkt än vad du som arbetstagare har begärt, se 4 § 1 st. Om arbetsgivaren skulle skjuta upp ledigheten mer än två år från det att du ansökte om ledigheten kan du begära att domstol prövar frågan om ledighetens förläggning (6 §). Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal krävs dock fackets godkännande för att arbetsgivaren ska kunna skjuta upp din ledighet längre än sex månader efter din ansökan. Om du själv är med i facket eller inte spelar ingen roll (5 § 1 st.).

Studieledighetslagen hittar du https://lagen.nu/1974:981

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare