Ärekränkning samt inskränkande av yttrandefrihet

Hejsan Jag blivit hotat av en klasskamrat att den ska ta mig till rättegång för ärekränkning, inskränkande av yttrandefrihet och antal övriga lagbrott enligt den personen. Förklaring av läget: Jag går på yrkeshögskola på distans och för att förbättra kommunikation mellan deltagarna har vi inom klassen skapat en discord för kunna samtala skolan och hjälpa varandra studera. Jag är student representanter för min klass och admin för denna discord. I denna discord har vi nämnt att följa reglerna vi själva som admins satt upp samt skolans förordningar. Reglerna säger att man ska visa respekt, fokusera på skolarbete, och att rasism, skällsord, m.m. inte tillåts. En elev bröt mot dessa regler i svar stängde jag ner kommunikation för alla deltagare och fick påminna om våra regler och ej gå emot de reglerna samt om sådant beteende fortsätter så ska det rapporteras till skolan. Nu hotar den eleven att stämma mig för ärekräkning, inskräkande av yttrandefrihet och övriga lagbrott. Har den eleven grund att stå på för att ta mig till rättegång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Ärekränkning:

Frågan om brott genom ärekränkning regleras i femte kapitlet i Brottsbalken (1962:700) (BrB).

Ärekränkning är en benämning för antingen förtal och förolämpning.

  • Förtal:

Förtal är brottsligt enligt 5:1 BrB. Förtal innebär att någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Det centrala är då att någon lämnar någon form av uppgift om någon annan. Utifrån informationen du har gett har du inte lämnat någon form av uppgift om personen i fråga. Att stänga ner kommunikation för alla på den virtuella servern kan knappast anses vara en uppgift ägnat för att utsätta den specifika personen för andras missaktning.

  • Förolämpning:

Förolämpningar är brottsliga enligt 5:3 BrB. En förolämpning definieras som att när någon, förutom i fall då det är förtal, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan, med syfte att kränka den andres självkänsla eller värdighet.

Åter igen - från informationen du har givit i din frågeställning finns det ingenting som pekar på att du har riktat varken uttalande eller beteende gentemot den specifika personen. Att stänga ner all kommunikation på en server kan möjligen vara förnedrande om alla förstår att det beror på en specifik person, men i praxis handlar förolämpning oftast om ett specifikt och riktat yttrande (till exempel rasistiska skällsord). Om du endast gett en påminnelse om reglerna för Discord-servern till alla deltagare uppfyller det troligtvis inte rekvisiten.

Inskränkande av yttrandefrihet:

Sveriges yttrandefrihet är reglerad i 2:1 Regeringsformen (1974:152) (RF). Yttrandefriheten innebär att var och en har gentemot det allmänna frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.

Det finns restriktioner av yttrandefriheten (t.ex former av ärekränkningar) (se 2:20-25 RF), men yttrandefriheten är i sin grund ett skydd från inskränkning av det allmänna (stat, kommun, etc.). Man kan möjligen föra en diskussion om Discord-servern är del av det allmänna beroende på om din yrkeshögskola är allmän eller privat, samt skolans medverkande/kontroll över den, men isåfall är det det allmänna som skulle inskränka i yttrandefriheten och inte du som ensam individ.

Om det är så att servern ska ses som en del av skolan så ska även reglering i Skollagen (2010:800) (SL) tillämpas. Enligt 5:3 SL ska varje elev tillförsäkras en skolmiljö där utbildningen präglas av trygghet och undervisningen av studiero. 5:5 SL stadgar att det ska finnas ordningsregler. I 6:e kapitlet SL finns det även regler att motverka kränkande behandling av barn och elever.

Det är svårt att ta någon konkret ställning med så lite information. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du som studentrepresentant pratar med skolan då de kan få en tydligare insyn i situationen i fråga.

Övriga lagbrott:

Då “lagbrott” utgör ett otroligt stort antal möjligheter kan jag inte göra något ställningstagande åt detta.

Slutsats:

Utifrån informationen i din fråga verkar det inte finnas något fog att stämma dig personligen, men om du känner dig osäker kan en diskussion med skolan möjligen vara givande.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Är du fortfarande orolig kan du boka tid med en av våra jurister som kan ge dig mer skräddarsydda juridiska råd!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare