Arv till särkullbarn när egendom är enskild

Hej,

Jag har nyligen gift mig och jag har två barn från tidigare äktenskap. Vi har skrivit äktenskapsförord att var och en har sin privat egendom och bodelning inte gäller.

Hur delas mina tillgångar efter min död? Går allt till mina barn eller får barnen bara hälften och min fru andra halva?

med vänliga hälsningar, Evin

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dina barn från ditt tidigare äktenskap är särkullbarn. Deras arvsrätt går före din frus när du avlider och de har alltså rätt att få ut sitt arv direkt. Om ni inte har några gemensamma barn kommer din fru inte ärva några av dina tillgångar om ni inte har ett testamente som anger att hon ska få en andel.

Eftersom ni har gjort era tillgångar till enskild egendom och angett att bodelning inte ska ske kommer din fru inte heller få en andel av dina tillgångar genom bodelning. Hon kommer alltså enbart behålla de tillgångar hon har vid din bortgång och har inga ytterligare anspråk.

Dina särkullbarn kan dock avstå sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken i enlighet med 3 kap 9 § ärvdabalken. I så fall ärver din fru dina tillgångar med fri förfoganderätt, vilket innebär att dina barn kommer ha rätt till en kvotdel av hennes tillgångar vid hennes bortgång som motsvarar arvet efter dig.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare