FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/03/2024

Arv utan fastställd faderskap och fastställelse av faderskap efter att person gått bort

Hej, Min fråga gäller fastställande av faderskap. Jag har vetat sedan jag var barn vem som är min far. Faderskapet fastställdes aldrig När jag var barn försökte han dock få umgängesrätt genom att han ville få faderskapet fastställt men blev nekad. Jag har dopintyg på att han är min far men dock inte något juridiskt fastställt faderskap. Jag har också underlag från stadsdelsförvaltningen som visar på varför faderskapsutredningen lades ner. Min fråga är om mitt underlag räcker för att få del av mitt arv eller om jag måste skicka in en stämningsansökan för att fastställa faderskapet medans han lever? Om mitt underlag räcker, vem/vilka är det jag ska vända mig till när jag fått reda på att han avlidit?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller både arv och faderskap. Dessa regleras i Föräldrabalken (1949:381) (FB) och Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Rätt till arv:

Den som alltid är berättigad till arv när någon går bort är deras avkomlingar (bröstarvingar) (se 2:1 ÄB). Med detta anses juridiskt bekräftade avkomlingar. Om din far inte har skrivit i ett testamente att du ska ärva som hans avkomling krävs det att faderskapet är fastställt för att du ska ha laglig rätt till hans arv.

Att fastställa faderskap:

För att fastställa faderskap ska man, som du redan pekat ut, ansöka om fastställelse genom domstol, då faderskap kan fastställas genom dom (se 1:3 FB). Den ska ansökas av barnet (se 3:5 FB).

Detta presumerar att fadern är vid liv och är i de flesta situationerna det mest effektiva sättet att agera, men det är även möjligt att fastställa faderskap efter att personen har gått bort (se 3:6 FB). I detta fallet ska du stämma personens arvingar för fastställelse av äktenskap. Detta kan då vara bröstarvingar, föräldrar, syskon, etc. (se 2 kap. ÄB).

För att detta ska ge dig rätt till arv krävs det att du gör din rätt gällande inom 3 månader från när person har dött, eller om bouppteckningen uppkommer senare än 3 månader från dödsfallet, senast vid bouppteckningen (se 16:3 a ÄB).

Nu vet jag inte hur en sådan potetiell tvist hade sett ut utifrån din situation, men om det är så att det krävs en rättsgenetisk undersökning för att fastställa faderskapet kan detta bli svårare då prover som kan fastställa faderskap får bara göras först efter en domstol har godkänt detta (se 2 § 2 st. lagen om rättsgenetisk undersökning vid utredning av faderskap). Domstol ska bara besluta om detta när det finns anledning att anta att mannen har haft samlag med modern under den tid då barnet kan ha tillkommit och det inte intränger i den dödes rätt till frid. Detta blir alltså något du behöver bevisa inför domstol.

Sammanfattning:

Du måste juridiskt ses som personens avkomling för att vara berättigad till arv. Detta kräver fastställande av faderskap. Du kan stämma om sådan fastställelse både när personen är i liv eller, om du vill bli arvsberättigad, inom 3 månader från att personen har gått bort.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare