Ärva från styvförälder?

Hej jag undrar om hur det blir med arvsrätt med biologisk mor o styvfar. styvfadern och biologiska modern har uppfostrat o tagit hand om min mor från det hon föddes tom Nu ca 60år. dom har en biologisk son. båda avled nyligen 6dgr imellan modern först. det är styvfadern som varit (pappa) hela tiden . hur blir det med arvsrätten tas det någon hänsyn till hur verkligheten sett ut eller är det 25% som gäller

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår det som att din fråga är om din mamma kan få arv från sin styvfar. I 2 kap ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K2), räknas de personer upp som har rätt att ärva. Styvbarn räknas inte upp, utan det krävs att det finns släktband mellan den avlidne och personen som ärver. Din mamma kan alltså inte ärva sin styvfar, även om han i praktiken har varit som en pappa. Det är den biologiska sonen som har arvsrätt. Detta är förutsatt att styvfadern inte har skrivit något testamente som kan ge din mor rätt att ärva. Din mor har ju däremot rätt att ärva från sin biologiska mamma direkt när hon avlider. Arvet kommer då fördelas mellan din mor och hennes halvbror (förutsatt att mamman inte har fler barn).

Vänligen,

Molly MalmRådgivare