Ärva svärförälder

En bror till mig har avlidet som var gift i det förhållandet finns inga gemensamma barn, min bror har två barn sedan tidigare, våran gemensamma mor har en fastighet som en dag skall säljas, min fråga är ärver min brors barn våran gemensamma mammas tillgångar eller tillfaller arvet hans nuvarande hustru?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vem som kommer ärva istället för din avlidne bror när er gemensamma mor går bort. Det nämns vidare ingenting om att testamente skulle finnas och jag har därför utgått ifrån att det inte finns.

Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 2 kap. 1 § ÄB ärver arvlåtarens avkomlingar i första hand. Om någon av arvlåtarens barn likväl är avlidet ska dennes egna barn, d.v.s. arvlåtarens barnbarn, ärva istället. Undantaget från detta är reglerna i 3 kap. ÄB om makars arvsrätt vilka kan aktualiseras då arvlåtaren är gift. Eftersom arvlåtaren i detta fall är er gemensamma mor innebär det att det är hennes eventuella efterlevande make som genom reglerna i 3 kap. ÄB kan ha rätt till arv före hennes avkomlingar. Din brors efterlevande maka kommer därmed inte ha rätt till arv efter er mor utan det är din brors barn som ärver hans del.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare