Ärver din mans syster?

Hej!

Jag och min man har inga gemensamma barn. Jag har 2 barn sen tidigare. Min man har en syster och två syskonbarn. I inbördes testamente är skrivet att den som överlever den andre skall ärva all den avlidnes kvarlåtenskap. Om jag avlider före min man är min önskan att mina barn avvaktar med sina laglotter intill dess att även min man har avlidit. Efter att även min man har avlidit får mina barn då ut sina arvslotter vilket blir all kvarlåtenskap delat på två. Har min mans syster någon rätt till arv efter sin bror då testamente finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga berör arv så blir ärvdabalken, härefter förkortad som ÄB, tillämplig.

Har din mans syster rätt till arv?

Precis som du nämner så är det dina barn som är dina legala arvingar (2 kap. 1 § ÄB). När det finns en efterlevande make så har denne dock rätt till arv framför gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Detta gäller dock inte särkullbarn, det vill säga den avlidnes egna barn. De har alltid rätt till sin laglott, vilken utgör hälften av det som enligt lag skulle tillfalla dem (7 kap. 1 § ÄB). Det finns dock inget som hindrar att man framför en önskan om att ens barn ska avstå hela sin arvslott till förmån för den efterlevande maken. Om detta respekteras så kommer din man att ärva hela din kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt.

Att ärva med fri förfoganderätt innebär att man har rätt att disponera över egendomen men inte att testamentera bort den eller ge bort en väsentlig del (jfr 3 kap. 2 § ÄB). Pengarna är med andra ord "öronmärkta" till dina barn som har rätt till efterarv efter din mans bortgång. De har då rätt till hälften av hans kvarlåtenskap, det vill säga den andel som han fick ifrån dig (3 kap. 2 § ÄB).

När hälften från din mans kvarlåtenskap har fördelats till dina barn efter hans bortgång så kvarstår den andra hälften till hans legala arvingar. Jag tolkar frågan som att din man inte har några barn sedan tidigare. Detta innebär att arvet "går uppåt" till hans föräldrar. Om de inte längre är i livet så är det hans syskon som ärver istället (2 kap. 2 § ÄB). Observera att varken föräldrar eller syskon har en ovillkorlig rätt till arv (det vill säga ingen rätt till laglott) vilket innebär att det går att testamentera bort deras arvsrätt till fullo. Om din man önskar så går det alltså att testamentera all egendom till dina barn, eller till någon annan, för det fall du avlider först. Detta är dock ingenting som verkar framgå av ert testamente idag.

Om det istället skulle vara det omvända, det vill säga om din man avlider först, så medför testamentet att du har rätt till all kvarlåtenskap. Eftersom syskon, som ovan nämnts, inte har någon ovillkorlig rätt till arv så ärver du då egendomen med full äganderätt. Efter din bortgång kommer då egendomen att gå vidare till dina bröstarvingar. I det scenariot kommer alltså din mans syster inte att ärva något.

Sammanfattning

Utifrån det testamente som ni har idag, av vad som framgår av din beskrivning, så kommer din mans syster att ärva din mans kvarlåtenskap (efter att dina barn har fått sitt efterarv) när din man avlider, om du avlider först. Är det istället din man som avlider före dig så är det du som ärver all hans kvarlåtenskap. Vid din bortgång är det då dina barn som ärver även detta.

Om du önskar vidare hjälp med att kolla på ert testamente och göra eventuella justeringar för att åstadkomma det ni önskar så kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare