Ärver särbo?

Arv

-----

Jag är ensamstående med barn sedan 3 år tillbaka och bor själv ,bortsett från varannan vecka då min dotter bor hos mig.

Jag har två pojkar (som är utflugna) med en tjej och en dotter (som jag har varannan vecka) med en annan tjej.

Min dotters mamma och jag delar på t.ex. barnbidrag och utgifter för våran dotter.

Min fråga:

Vart går gränsen för särbo? När är man det?

Och hur fungerar arvet vid eventuell bortgång?

Jag umgås nämligen en hel del med min dotters mamma fortfarande men vi anser oss inte vara ihop men hon kanske ändrar åsikt om jag skulle gå bort för att kunna hävda rätt till mina pengar?

Om jag alltså skulle gå bort, kan min dotters mamma hävda att vi var särbo och på så sätt komma åt mina pengar via min dotter? Eller hur fungerar det med arvet?

Mina två pojkar är myndiga medans min dotter är omyndig.

Måste vi skriva ett papper på att vi INTE är särbos för att förhindra pengatjafs?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under förutsättning att du inte har upprättat ett testamente kommer arvet fördelas enligt den så kallade legala arvsordningen. Detta är den arvsordning som är lagstadgad och återfinns i 2 kap. § Ärvdabalken (ÄB).

Det är endast personer som finns med i 2 kap. 1-3 § ÄB som kan ärva. Särbo finns inte med. Även om ni skulle ha varit sambor vid ditt dödsfall skulle hon inte kunna komma åt några pengar. Sambor ärver inte heller varandra.

Vart gränsen för särbo går är inget som är reglerat i lag. Detta spelar dock inget roll i sammanhanget eftersom en särbo aldrig kommer ärva. Den enda möjligheten för en särbo att ärva är om du har upprättat ett testamente.

Om ni skulle vara gifta blir situationen annorlunda eftersom maken ärver före gemensamma barn. Som jag tolkar frågan är detta inte aktuellt och jag kommer därför inte gå in djupare på det.

Förutsatt att du inte gifter dig eller upprättat ett testamente kommer dina barn att ärva allt efter dig. Barnen är bröstarvingar och utgör den första arvsklassen, se 2 kap. 1 § ÄB. Du behöver därmed inte oroa dig för att någon skulle påstå att ni är särbo. För att den personen skulle ha rätt till något arv krävs det att ni var gifta vid dödsfallet.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare