Ärver särkullbarn laglotten direkt oavsett vilken make som dör först?

Gift par som saknar gemensamma barn. Ett särkullbarn finns. Kan laglotten utbetalas oavsett vem av makarna som dör först. Testamentet anger att särkullbarnet har rätt till laglott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den rättsliga regleringen för arvsrätt hittar vi i ärvdabalken, och i I Ärvdabalkens 2a kapitel stadgas vilka personer som har rätt till arv.

Det korta svaret på din fråga är nej, laglotten till ett särkullbarn betalas inte ut oberoende av vilken make som dör först, eftersom ett särkullbarn inte har något arvsrätt efter en styvförälder (2 kap. 1§ ÄB). Det krävs i den svenska arvsordningen som huvudregel ett släktskap för att få rätt till arv, såvida man inte förordnar om arvet i testamente, eller om särkullbarnet avstår sin arvsrätt till förmån för den efterlevande maken och därmed får en efterarvsrätt. Särkullbarn har alltså rätt att få ut sin laglott från sin biologiska förälder direkt om den maken skulle vara den första att avlida, även om styvföräldern fortfarande lever, men alltså inte om styvföräldern går bort först (3 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare