Ärver syskonbarn efter ensam släkting?

Min faster har dött i en ålder av 97 år. Är det vi syskonbarn som ärver? Hon hade ingen annan släkt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inledningsvis säga att jag vid besvarandet av din fråga utgår från att det inte finns något testamente från din fasters sida som reglerar fördelningen av arvet.

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). När det kommer till arv delas alla arvingar in i olika arvsklasser, vilka i sin tur avgör i vilken turordning arvet ska fördelas. Den första arvsklassen består av bröstarvingar, dvs. din fasters barn, barnbarn, barnbarns barn osv. (2 kap. 1 § ÄB). I Sverige gäller den s.k. parentelprincipen som innebär att den första gruppen måste vara uttömd innan medlemmar ur den andra gruppen kan ta del av arvet efter den avlidne. Är det konstaterat att det inte finns någon släkt i första arvsklassen går arvsrätten vidare till den andra arvsklassen som består av din fasters föräldrar samt syskon. Är ingen av dessa vid liv går arvsrätten vidare till er syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB).

Svaret på din fråga blir alltså, att om det inte finns någon släkting i den första arvsklassen eller syskon till er faster så är det ni syskonbarn som ärver henne.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare