Arvsavsägelse, arvsavstående. Måste laglotten bestå av pengar?

Hejsan.

Min dotter tog avstånd från mig samt sin lillebror för mer än 10 år sedan och vi har ingen kontakt alls med varandra i dag. Jag har nyligen skrivit ett testamente där jag då skrivit in att min son ska ärva allt och min dotter enbart få ut sin laglott. Hörde för ett tag sedan att en bröstarvinge kan avsäga sig sin laglott skriftligt så att den stryks helt och hållet, stämmer verkligen detta och är det garanterat att det inte går att ångra sig den dagen det blir dax för bouppteckning??

Och om inte så måste laglotten bestå av pengar eller kan jag välja ut en/flera saker hon kan få istället samt måste det motsvara ett visst belopp! Är sjukpensionerad sedan snart 20 år tillbaka och har inga tillgångar som är att prata om!

Stort tack på förhand. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag kommer först svara på om en bröstarvinge kan avsäga sig sin laglott skriftligt så att denne inte kan få tillgång till den egendomen samt om det går att ångra sig för din dotter den dagen det blir dags för bouppteckning. Jag kommer framförallt förklara möjligheterna till att din dotter inte ska få ut sin laglott.

Sedan kommer jag svara på om laglotten måste bestå av pengar eller om du kan välja ut vissa saker som motsvarar ett visst belopp.

Möjligheter för att din dotter inte ska få ut sin laglott

Arvsavsägelse

Laglotten utgör hälften av det som skulle tillfallit din dotter enligt lag (7:1 ÄB) Din dotter kan avsäga sig sin arvsrätt genom att godkänna ett testamente där det framgår att hon inte får sitt arv eller skriftligen skriva att hon avsäger sig arvet. Antingen så ska din dotter då få utfå sin laglott i form av skälig (det vill säga rimlig) ersättning eller så kan det tillkomma dotterns make eller till hennes barn (17:2 1st ÄB) Arvsavsägelsen innebär att bröstarvingarna till henne inte kommer få något heller, detta gäller endast om det inte är så att din dotters barn ska få arvet (17:2 3st ÄB). Detta är det enda ni kan göra när du är i livet innan bouppteckningen görs.

Denna arvsavsägelse är din dotter i ett sådant fall bunden till och går inte att återkalla (17:2 1st ÄB).

Arvsavstående

Arvsavstående innebär att arvet fördelas på som om den som avstått från arvet varit död. Detta arvet går till denne bröstarvingar om dessa finns.

Detta kan bara göras när arvlåtaren har avlidit och fram till arvsskiftet har skett. I ett arvsavstående ska man förklara att man avstår sitt arv. Detta görs genom att man lämnar in en skriftlig handling till Skatteverket i samband med bouppteckningen.

Så här är inte din dotter bunden på något vis utan hon kan åberopa detta när det är dags för bouppteckning.

Måste laglotten bestå av pengar?

Nej den kan bestå av all form av egendom. Du får som testamentator bestämma hur din egendom ska fördelas (9:1 ÄB).

Det gäller dock att din dotter verkligen får ut sin laglott så sakerna verkligen är värda det som du tänker dig att de är värda. Annars kan hon jämka (korrigera testamentet) så att hon får ut sin del av laglotten (7:3 1st ÄB). Din dotter har sex månader på sig att jämka testamentet från och med den tidpunkten hon har fått det delgett enligt 14 kap ÄB (7:3 3st ÄB).

Tips

Mitt tips är att du försöker kontakta din dotter och genomföra en arvsavsägelse. Om inte det går så kan du testamentera bort saker som motsvarar det beloppet som en laglott hade varit.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare