Arvsberättigad - avliden svärmor

Jag är änka sedan 24 år. Jag och min avledne man har två gemensamma barn. När mina avlidne mans mamma avlider(även hon änka) hur ärver jag och våra gemensamma barn henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I första hand är det arvlåtarens (personen som avlidit) barn som har rätt till arv enligt 2 kap 1§ ärvdabalken (ÄB). Detta innebär att det i första hand är din avlidna man och hans syskon som är arvsberättigade. Om en arvinge har avlidit så träder dennes barn in i den avlidnes ställe vad det gäller rätten till arv. Det betyder att era gemensamma barn har rätt till den lott som din man skulle ha fått. Du som make till din avlidne man är däremot inte arvsberättigad.

Under förutsättning att det inte finns några andra arvingar (syskon till din avlidne man) och att det inte finns något testamente så kommer dina barn att ärva hela kvarlåtenskapen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelsen i ärvdabalken hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare