Arvsfördelning vid makes bortgång - gemensamma barn och särkullbarn

Hej! Jag är gift och min make och jag har två gemensamt barn. Han har också en särkullbarn sedan tidigare. Min make äger en villa som för 30år sedan och vi bor nu och en förtag som han köpet tidig. Min make äger en sommarstuga som han och hans syster fick hälften var av som gåva av deras föräldrar. Det skulle vara enskild egendom. Vår fråga är hur arvet blir om min make går bort före mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom ni är gifta ska fördelningen av arvet i en sådan situation ske enligt 3 kap ärvdabalken (ÄB). Detta innebär att din makes kvarlåtenskap (även hans andel i sommarstugan) enligt 3:1 ÄB ska tillfalla dig med s.k. fri förfoganderätt. Din makes särkullbarn har dock enligt samma bestämmelse rätt att få ut sin andel, som enligt 2:1 ÄB är en tredjedel av kvarlåtenskapen, direkt vilket innebär att det som du ärver med fri förfoganderätt kommer att vara två tredjedelar av kvarlåtenskapen. Värt att nämna är att din makes särkullbarn kan välja att avstå från denna rätt till förmån för dig vilket innebär att du i så fall ärver hela din makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Att du ärver med fri förfoganderätt innebär att du inte kan förfoga över denna egendom genom testamente. Vad du ärver med fri förfoganderätt ska alltså tillfalla din makes arvingar då du går bort.

Ärvdabalken hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare