Arvslotter och särkullbarn

Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har från min tidigare äktenskap 2 barn. Jag undrar hur stor andel av arvet har de två barn rätt till, om jag inte testamenterar? Tack för svaret: Lajos

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Av 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), framgår det att den första arvsklassen är dina barn. Dessa ska enligt 2 st. i samma paragraf dela lika på arvet.
Om du inte skulle vara gift skulle alltså dina tre barn få en tredjedel var av arvet.
Dock blir det annorlunda om man som i detta fall är gift. Då är det enligt 3 kap. 1 § ÄB den efterlevande maken som ärver. Detta gäller däremot inte barn som inte är den efterlevande makens barn. Detta betyder alltså att ditt arv skulle delas i tre delar och att en del tillfaller din maka och de andra två delarna tillfaller dina 2 tidigare barn.

Detta förhållande kan dock, bortsett från barnens rätt till laglotter som framgår av 7 kap 1 § ÄB, regleras i ett testamente.

ÄB kan du hitta och läsa https://lagen.nu/1958:637#K7

Hoppas detta ger svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare