Arvsordning för särkullsbarn

Hej, Jag är adopterad. Jag och en annan flicka adopterades samtidigt. Sedan skilde sig adoptivföräldrarna och adoptivpappan gifte sig med en annan kvinna. De är fortfarande gifta. Om adoptivpappan dör får hans fru ärva allting eller har jag och adoptivsystern arvsrätt från honom? Och i så fall hur många procent får vi ärva var och en av oss. Hur mycket har hans fru rätt till arvet? Vad behöver jag göra i det här fallet för att frun inte ska kunna ta allt arv från oss. Behöver vi skriva på något eller kontakta advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din och din adoptivsysters adoptivpappa är gift med en kvinna som inte är din förälder och att du undrar hur din fars kvarlåtenskap ska fördelas vid en eventuell bortgång. Jag tolkar det även som att er adoptivfar inte har några andra barn.

Regleringen av denna situation och svaret på din fråga finner vi i ärvdabalken.

Enligt ÄB 2:1 skall din fars bröstarvingar dela lika på hans kvarlåtenskap. Bröstarvinge innefattar adoptivbarn. Du och din adoptivsyster ska alltså, enligt huvudregeln dela lika på er adoptivfars kvarlåtenskap.

Det finns en specialregel i ÄB 3:1 för situationen om den avlidne var gift vid sin bortgång. Detta undantag innebär att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla maken. Idén med ÄB 3:1 är att er fars fru som utgångspunkt ska få förvalta er fars egendom tills hon själv avlider, varpå kvarlåtenskapen ska utgå som ett efterarv från den först avlidne,  er far.

Det finns dock ett undantag från regeln i ÄB 3:1 för situationen då den avlidne var gift vid sin bortgång men hade bröstarvingar som inte även var bröstarvingar till den efterlevande maken, så kallade särkullbarn. Denna regel ger dessa särkullbarn, dig och din adoptivsyster, rätt att ta ut er laglott redan vid er fars bortgång. Laglotten motsvarar halva arvslotten (ÄB 7:1). Detta innebär alltså att er far efterlämnar ½ av sitt arv till dig och din syster enligt ÄB 2:1 direkt vid sin bortgång  men att hälften av era arv, alltså ¼ av den totala kvarlåtenskapen per bröstarvinge ska utgå vid er adoptivfars frus bortgång.

Skulle er adoptivfar önska kringgå sin fru för att se sin kvarlåtenskap gå direkt till sina särkullbarn ska han upprätta ett testamente där detta framgår. Jag rekommenderar er då att ta kontakt med våra erfarna jurister här på Lawline!

Vänligen,

Egil SellgrenRådgivare