Arvsordning om bröstarvinge dör?

Hej. Jag är god man åt min mor som inte alls kan ta hand om sig själv och bor på särskilt boende. Hennes närmaste blodssläktingar är jag (sonen), och min moster (mammas syster). Sen finns min mosters barn och barnbarn. Dvs mina kusiner och deras barn... Mor har vissa tillgångar i form av pengar på banken och en del aktier. Jag känner inte till att min mor har någon sorts testamente. Vad händer med dessa tillgångar om jag plötsligt dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Eftersom du nämner att din mor troligen inte har upprättat något testamente tolkar jag din fråga att handla om arvsordning när det inte finns något testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Jag tolkar utifrån din fråga att de släktingar du räknar upp är de enda som är vid liv just nu. Eftersom du antar att din mor inte har upprättat något testamente kommer jag att också att utforma mitt svar som att det inte finns något. Detta gör att din mors kvarlåtenskap ska fördelas enligt den legala arvsordningen.

Den legala arvsordningen:

Den legala arvsordningen delas upp i de så kallade arvsklasserna. Arvsklasserna ser ut så här:

Första arvsklassen (se 2:1 ÄB):

  • Den dödes barn (bröstarvingar). Ifall bröstarvinge inte lever - den dödes barnbarn. Ifall bröstarvinges barnbarn inte lever - den dödes barnbarns barn ifall barnbarn. Etc

Andra arvsklassen (se 2:2 ÄB):

  • Den dödes föräldrar. Ifall föräldrar inte lever - den dödes syskon. Ifall syskon inte lever - den dödes syskonbarn. Etc.

Tredje arvsklassen (se 2:3 ÄB):

  • Den dödes mor-/farföräldrar. Ifall mor-/farföräldrar inte lever - den dödes farbror/faster & morbror/moster.

Den första arvsklassen prioriteras. Enligt parentelprincipen ska en arvsklass först vara helt uttömd innan arvet går vidare till nästa arvsklass. Det krävs alltså att det inte finns någon i den första arvsklassen för att någon i den andra arvsklassen ska ärva.

Av de släktingar du har räknat upp (du, din moster, och din mosters barn och barnbarn) är det endast du som är bröstarvinge och då ensam i den första arvsklassen. Resterande släktingar omfattas av den andra arvsklassen.

Om du skulle dö före din mor och alla andra släktingar kommer alltså det inte finnas några kvar i den första arvsklassen. Detta leder till att din moster kommer att ärva din mors kvarlåtenskap ifall din mor avlider först. Ifall din moster dör är det hennes barn som står att ärva.

Om god man avlider:

Godmanskap regleras i föräldrabalken (1949:381) (FB)

Ifall en god man dör ska den som vårdar dödsboet utan dröjsmål anmäla förhållandet till den överförmyndare som har tillsyn över godmanskapet eller förvaltarskapet (se 11:22 FB). Tillsynen utövas av överförmyndaren för den kommun där den som har förmyndare, god man eller förvaltare är folkbokförd (se 16:2 FB). Genom 11:15 FB kan överförmyndaren förordna en ny god man åt din mor.

Sammanfattning:

Om du plötsligt dör så är det din moster som kommer ärva din mors kvarlåtenskap så länge det inte finns något testamente som säger något annat.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare