Arvsordning vid halvsyskon på båda föräldrarnas sida

När min halvmoster avlider som i sin tur har en halvsyster som lever min Mor är avliden jag har själv 2 st syskon. Hur ser arvsordningen ut?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Först vill jag börja med att jag har vid besvarandet av din fråga utgått från att din avlidna halvmosters föräldrar är avlidna, därigenom är även den förälder som din mor ”delat” med din halvmoster avliden. Jag har även utgått från att din halvmoster ej har några egna avkomlingar eller efterlämnat sig någon make. Jag har även uppfattat din fråga som så att den halvsyster som finns till din avlidna halvmoster ej har några släktband gentemot din sida utan enbart delar förälder med din avlidna halvmoster.

Arvsordningen regleras i ärvdabalken. Enligt 2 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken gäller att de först arvsberättigade är bröstarvingar. Jag har här som ovan nämnts utgått från att din halvmoster ej efterlämnat några sådana. Den andra arvsklassen träder här in enligt regleringen i 2 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken. Enligt denna ska arvlåtarens föräldrar ärva hälften av arvet var. Då fallet är likt ert, att föräldrarna är avlidna och att några helsyskon ej finns, gäller enligt 2 kap. 2 § 3 st. ärvdabalken att arvlåtarens halvsyskon ska ta hela arvet. I ett avlidet halvsyskons ställe träder dessutom dess avkomlingar in (dvs du och dina syskon).

Förenklat innebär detta att hälften av kvarlåtenskapen från din avlidna halvmoster kommer att tillfalla din avlidna halvmosters halvsyster. Den andra halvan ska fördelas mellan er tre syskon som är i livet efter er avlidna mor. För din del innebär detta, förutsatt att inte några andra ej här nämnda parametrar förändrar situationen, att du kommer få en tredjedel av hälften av den kvarlåtenskap som din avlinda halvmoster efterlämnar.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare