Arvsordningen - syskonbarn eller svägerska?

Hej! Min mammas faster har gått bort. Vem ärver? Hon har inga egna barn Hennes syskon lever inte Hennes döda bror (Min mammas pappa) var omgift och hon lever fortfarande. Så är det hans fru eller hans barn som ärver? Det finns inget testamente

Lawline svarar

Hej!

För det fall att den avlidna inte har egna barn eller är gift blir det personer ur den andra arvsklassen som ärver, det vill säga föräldrar, syskon, syskonbarn osv, 2:2 ärvdabalken. Då din mammas faster inte har några syskon i livet blir det istället syskonbarnen som ärver. Varje arvsgren får lika mycket, så om den avlidne t.ex. haft två syskon som båda efterlämnat barn så delar det ena syskonets barn på hälften av arvet och det andra syskonets barn på andra hälften. Avlidet syskons make/maka ärver däremot inte, varför din morfars fru inte ärver. Din mamma är däremot arvsberättigad efter sin faster.

Ärvabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare