Arvsregler vid utländsk medborgares dödsfall

Jag skulle behöva juridisk hjälp med ett ärende, det gäller min morfar med Irakisk nationalitet som dött för inte så länge sen. Min mormor vill ge hela arvet till morbror, och min mamma kräver nu rätten till arvet. Är det svensk internationell arvsrätt som gäller i det ärende, hur råder ni min mamma att göra om hon vill ha hennes arvsrätt. Då min mamma är svensk medborgare och är bröstarvinge.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Först och främst måste man beakta vilken domstol som ev. skulle bli behörig att ta upp en arvstvist för att senare veta vilken internationell lag vi ska använda. Detta är nödvändigt eftersom Sverige och Irak i det här fallet inte har samma internationella arvsregler vilket leder till att svenska domstolar skulle tillämpa andra regler än irakiska domstolar. Om talan skulle väckas här och en svensk domstol skulle vara behörig (vilket är fallet då den avlidne var medborgare, hade hemvist eller tillgångar här) hänvisar svenska internationella arvsregler till lagen i det land där den avlidne hade medborgarskap vid bortgången - således irakisk rätt, 1:1 1 st IDL se https://lagen.nu/1937:81#K1P1S1. Hur arvsreglerna i Irak ser ut och vilka rättigheter de medger din mamma har jag inga kunskaper om. Huruvida Iraks internationella arvsrättsregler hänvisar till svensk rätt (alltså Ärvdabalken) - i det fallet att Irak skulle anses vara behörig domstol - har jag inte heller någon vetskap om.

Sammanfattningsvis kan en arvstvist mellan din mamma och mormor visserligen tas upp i Sverige om förutsättningarna är uppfyllda, men då kommer troligtvis irakisk rätt användas. Beroendes på vilka rättigheter irakisk rätt ger din mamma kan hon ju alltid föra talan i en svensk domstol om hon tycker att utgången skulle bli tillfredsställande. I övriga fall bör irakisk internationell arvsrätt och domsbehörighet studeras, för att se om irakisk rätt hänvisar till svensk lag och således ger din mamma bättre förmåner.

Jag hoppas att mitt svar inte blev allt för svårt att förstå, det är ett ganska komplicerat område vi rör oss på. Jag önskar er lycka till och återkomma om det är någon ytterligare fundering ni har.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare