Åtal för privat meddelande?

Jag skrev så här i ett privat email "Han är en pedofil." efter en kort utredning gjort av mig i detta email. Adressaten blev förbannad och kopierade i sin tur emailet och sände det till personen i fråga. Den personen vill nu åtala mig. Jag undrar om ett uttalande om en annan person i ett privat email är åtalbart.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett sådant uttalande skulle kunna bli föremål för ett svenskt åtal om förtalsbrott enligt brottsbalkens 5 kap. 1 § eftersom uttalandet i sig är ämnat att väcka missaktning för den personen som utpekas i meddelandet.

Ditt uttalande kan dock vara ursäktat om du kan visa att du haft skälig anledning till att göra uttalandet. Exempelvis skulle det kunna röra sig om att någon riskerade bli utsatt för brott.

Robin HenningsonRådgivare