Återbetalning av lån till förening

Lånat ut pengar till en golfklubb. Klubben har ändrat stadgarna efter några år så när jag nu gått ur klubben ska jag vänta 4 år på mina pengar. Ska jag acceptera detta då jag blev lovad pengarna tillbaka vid utträde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår din fråga har du betalat ut pengar till en golfklubb du var medlem i. Du blev då lovad att få tillbaka pengarna när du trädde ut ur klubben. Nu hävdar klubben att du behöver vänta fyra år efter ditt utträde på att få tillbaka pengarna. Huruvida du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte beror på av vilken anledning du betalade ut pengarna från början.

Om du betalade in pengarna till golfklubben som ett lån så ska inte din överenskommelse med golfklubben påverkas av att klubben ändrar stadgarna. Du och golfklubben har ett separat (om än kanske muntligt) låneavtal enligt vilket du ska få tillbaka pengarna när du träder ur.

Om du betalade in pengarna till golfklubben på grund av en bestämmelse i stadgarna (t.ex. för en medlemsavgift eller för ett delägarskap eller liknande) så fungerar det på annat sätt. I sådant fall härleder du din rätt till återbetalning från stadgarna och en ändring i dessa påverkar direkt denna rätt.

Jag hoppas jag har förstått din fråga rätt och att du har fått den hjälp du behöver. Om du känner att du behöver mer hjälp kan du alltid kontakta en av oss jurister på Lawline genom att använda länken längst ned i mitt svar. Du kan då berätta mer detaljer och få närmare rådgivning.

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare