Återbetalning av lön vid uppsägning från arbetstagarens sida

Hej! Jag är sjuksköterska som just vidareutbildat mig till operationssjuksköterska. Utbildningen var något som kallades en uppdragsutbildning, dvs jag anställdes på en operationsavdelning på ett sjukhus och fick sedan utbilda mig till operationssjuksköterska under 1 års tid (60 högskolepoäng, men under 15 månader) med studielön på 15 500 kr per månad. När jag anställdes skrev jag på ett kontrakt om att arbeta kvar på operationsavdelningen i två år efter avslutad utbildning, om jag ville lämna avdelningen i förtid skulle jag bli återbetalningsskyldig av halva beloppet jag fick i studielön under året. Jag har sedan hört att det här kontraktet inte är bindande, bland annat har en annan avdelning som anställde en klasskamrat till mig, rivit kontraktet på eget bevåg, med motiveringen att den överenskomna (framtida) lönen som hade skrivits in i kontraktet var för hög. Jag undrar nu om jag verkligen kan bli återbetalningsskyldig om jag väljer att lämna operationsavdelningen i förtid?

Lawline svarar

Hej! Precis som när det gäller andra avtal, gäller för anställningsavtal att båda avtalsparterna, det vill säga både du och din arbetsgivare, är skyldiga att följa avtalet. Tillämpligt är också det kollektivavtal som finns på din arbetsplats. Avtal är, med vissa undantag, alltid bindande för båda. Svaret på din fråga är därför i princip ja.

Om ni följaktligen enligt avtalet kommit överens om att du ska arbeta kvar på operationsavdelningen i två år efter avslutad utbildning, vid påföljd att du annars blir återbetalningsskyldig av halva beloppet du erhöll i studielön under året, är du skyldig att följa detta. Vad som hänt i ett enstaka annat fall med andra avtalsparter, saknar här relevans. Möjligen skulle detta ha betydelse om det var en sedvana på din arbetsplats.

Dock är det ingenting som hindrar att avtalsparterna kommer överens om att ändra anställningsavtalet efteråt. Även muntliga sådana avtal är bindande. Avtalet ska vara förenligt med kollektivavtalet. Som jag förstår dig är inte ditt problem att du inte får säga upp dig. Det har du rätt att göra, utan att ange någon orsak. Ditt problem är i stället att du inte vill drabbas av påföljden att betala tillbaka denna summa.

Avtalet är som sagt inte hugget i sten, och jag råder dig att i god ton prata antingen med den fackliga representanten på din arbetsplats eller direkt med din arbetsgivare för att undersöka om inte villkoren kan omförhandlas.

Slutligen ska nämnas att enligt 36 § avtalslagen (1915:218) så kan enskilda avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om de är "oskäliga". Sådana kan alltså ändras eller helt bortses från. En återbetalningsskyldighet om halva din lön låter för mig som ett oskäligt villkor, men jag ska låta detta vara osagt.

Lars BålmanRådgivare