Återbetalning av oskälig hyra för hyresrätt

Hej!

Hyr en hyresrätt i andra hand av ett företag som hyr ut 3 liknande hyresrätter i andra hand.

Nu har jag fått veta att företaget har tagit ut nästan 100% mer i hyra än vad de betalar fastighetsägaren.

Vad gäller här ang oskälig hyra? Företaget har sk blockavtal med fastighetsägaren. Kan jag begära återbetalning av hyra och i så fall för hur länge bakåt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om en hyresrätt hyrs ut i andra hand med en oskälig hyra kan hyresgästen ha rätt att få tillbaka den del av hyran som är oskälig. Man kan få tillbaka oskälig hyra som sträcker sig upp till ett år tillbaka i tiden. Detta anges i 12 kap. 55 e §. Vad som är oskälig hyra anges i 12 kap. 55 §, hyran ska vara i samma nivå som för liknande lägenheter, jag skulle säga att det är sannolikt att 100 % över förstahandshyran är oskäligt att ta i hyra.

Mer information om hur man går tillväga för att begära återbetalning av oskälig hyra finns på hyresnämndens hemsida (klicka här).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare