Återkalla testamente utan möjlighet att förstöra det fysiskt

Hej, min svärfar vill återkalla sitt gamla testamente och önskar kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. Han har inte möjlighet att förstöra det gamla testamente då hans dotter vill inte lämna tillbaks originalet. Han vill vara häva upp det gamla, räcker det att skriva : Härmed vill jag, Nam och efternamn + personnummer, upphäva mina tidigare testamente som inte längre är uttryck för min vilja. Jag vill att mina kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. Underskrift Måste detta brev bevittnas som testamente eller räcker det att det finns hans underskrift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Återkallelse av testamente

Ett testamente kan alltid återkallas och det finns inga formkrav om hur återkallelsen ska ske. Det enda som krävs är att den som upprättat testamentet på något sätt ger till känna, utan att någon tveksamhet kan uppstå, att denne inte längre vill att testamentet ska gälla (10 kap. 5 § ÄB). Detta sker enklast genom att testatorn, dvs den som upprättat testamentet, förstör testamentet ex. genom att riva sönder det gamla, och i förekommande fall upprätta ett nytt testamente som uppfyller formkraven för att testamentet ska vara giltigt enligt 10 kap. 1 § ÄB. Det är viktigt att det i det nya testamentet framgår, utan tvekan, att det gamla testamentet inte ska gälla för att undvika oklarheter i framtiden om vilket testamente som ger uttryck för testatorn, dvs den som upprättat testamentets, vilja. Rättspraxis säger även att återkallelse kan ske genom brev.

Formkraven för att testamente ska vara giltigt

För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att vissa formkrav uppfylls (10 kap. 1 § ÄB). Formkraven är följande:

  • Testamentet ska vara skriftligt
  • Testamentet ska undertecknas av testator samt bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen
  • De två samtidigt närvarande vittnena ska även underteckna testamentet
  • Testamentesvittnena ska veta att det är ett testamente de bevittnar, men de behöver inte se själva innehållet

Kom ihåg att det även finns krav för vem som får vara vittne. Vittnen ska vara minst 15 år och inte lida av en psykisk störning som resulterar i att individen saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Utöver detta får i övrigt varken testatorns make, sambo, syskon, släktingar eller svågerlag, och inte heller personer som finns omnämnda i testamentet, vara testamentesvittnen (10 kap. 4 § ÄB).

Vad gäller i ditt fall?

Med tanke på att din svärfars ursprungliga testamente finns kvar då dottern inte vill lämna tillbaka orginalet, är det särskilt nödvändigt med stark bevisning för att återkallelse av det orginala testamentet ska anses ha skett, för att det inte ska uppstå tveksamheter vad gäller hans vilja. Därmed hade jag inte rekommenderat att han endast skriver ett brev, som framgår i din fråga, då det kan uppstå oklarheter i framtiden pga brist på bevisning att återkallelse skett, utan upprättar det istället som ett testamente. Testamentet ska uppfylla formkraven för ett giltigt testamente, som stadgat ovan. Uppfylls inte formkraven anses inte det nya testamentet giltigt, och därför räcker det inte bara med hans underskrift utan det behöver även bevittnas av två vittnen samtidigt, som enligt lag får göra det (se ovan stadgat). Vittnena ska även underteckna själva, och förstå att det handlar om ett testamente, men behöver inte få reda på själva innehållet. Det är även väldigt viktigt att det framkommer i testamentet, tydligt, att han vill återkalla det tidigare testamentet då det inte längre ger uttryck för hans vilja och att han vill att kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. Testamentet ska utgöra testators vilja, och för att det inte ska uppkomma tveksamheter i framtiden om vad testatorn vill, är det viktigt att klargöra detta och se till att formkraven är uppfyllda!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare