Återkallande av svenskt medborgarskap

Kan ett svenskt medborgarskap återkallas? Riksdagen diskuterade den 2022-02-23 angående ett förslag om att återkalla någons svenskt medborgarskap, förslagen var öppna sånt möjlighet. Riksdagen röstade/beslutade den 2022-02-24. Vad blev beslutet? Har riksdagen röstade JA att återkalla någons svenskt medborgarskap?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns rättsliga förutsättningar för att återkalla ett svenskt medborgarskap, och vilka dessa förutsättningar är. Jag kommer att beskriva vad som krävs för att en lag som tillåter ett återkallande av ett medborgarskap överhuvudtaget ska kunna stiftas. Min utvärdering kommer till stor del att grundas på Regeringsformen (RF), som utgör en del av vår konstitution.

Hur ser rättsläget ut idag?

I RF 2 kap § 7 st 2 framgår det att ingen svensk medborgare som är eller är bosatt i riket får fråntas sitt medborgarskap. Det råder heller inga undantag från denna regel. Vissa förutsättningar finns däremot för ett återkallande av medborgarskapet i lagen om svenskt medborgarskap § 14; en svensk medborgare kan förlora sitt svenska medborgarskap när personen fyller 22 år om personen: 1) är född utomlands, 2) aldrig har bott i Sverige och 3) inte heller har befunnit sig i Sverige under sådana omständigheter som tyder på samhörighet med landet. Samtliga rekvisit måste uppfyllas. Utöver detta finns det inga förutsättningar för att återkalla ett svenskt medborgarskap i dagsläget.

Som du nämner har flera riksdagsmotioner förekommit om att ändra detta. Dock kan dessa inte antas i dagsläget eftersom det skulle strida mot konstitutionen.

Vad krävs för att ändra rådande rättsläge?

För att ändra rådande rättsläge, krävs en grundlagsändring. Detta sker genom att två likalydiga beslut antas i riksdagen med ett mellanliggande riksdagsval (RF 8:14). När besluten ska röstas igenom räcker det med en enkel riksdagsmajoritet (dvs mer än 50%). Dessutom ska minst 9 månader ha förflutit mellan tiden då förslaget presenterades i riksdagen för första gången och det mellanliggande riksdagsvalet. Syftet med denna regel är att tillgodose en god tidsmarginal för debatt och information, samt det så trögt som möjligt att ändra en grundlag.

Sammanfattningsvis:

Enligt konstitutionen får man inte fråntas medborgarskapet om man är bosatt eller tidigare har varit bosatt i riket. Undantaget är om alla rekvisit i § 14 i lagen om svenskt medborgarskap är uppfyllda. För att ändra rådande rättsläge, krävs en grundlagsändring i riksdagen. En sådan förutsätter två likalydiga beslut med ett mellanliggande val, samt en tidsfrist på minst nio månader mellan första beslutet och riksdagsvalet. När besluten ska röstas igenom i riksdagen räcker det båda gångerna med en enkel majoritet.

Om du har flera funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare