FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/11/2021

Återkallelse av körkort

Hej.

Den 15 augusti förra året gjorde jag mig skyldig till grovt rattfylleri. Domen föll i april och under september månad avtjänade jag mitt straff med fotboja. Idag fick jag brev från transportstyrelsen om att mitt körkort ska återkallas i minst två år. Gäller detta från dagens datum eller från datumet när brottet skedde?

Måste jag ta om mitt körkort?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vart vi hittar de relevanta reglerna
Vi hittar bland annat lagrum som reglerar din fråga i Körkortslag (1998:488), eftersom det där finns bestämmelser om behörighet att köra motorfordon, handlingar som ger sådan behörighet (b.la. körkort), körkortstillstånd och körkortshavare (1 kap. 1 § Körkortslagen). Också transportstyrelsen ger information kring vad som gäller angående ditt körkort då du dömts för brott.

Från vilken dag spärrtiden börjar löpa
När en återkallelse av ett körkort görs ska det bestämmas en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (spärrtid). Från vilken dag som spärrtiden börjar löpa kan variera. Vid körkortsingripande finns två alternativa startpunkter: Antingen när beslutet delges körkortshavaren, eller från den dag då körkortshavaren eventuellt överlämnade körkortet till Transportstyrelsen (7 kap. 8 § Körkortslagen). Det innebär att, vid återkallelse av ett körkort, så kan spärrtiden börja gälla innan dagen då du delges om beslutet, om det är så att du fick lämna in körkortet före den tidpunkten. Om polisen omhändertog ditt körkort vid tillfället då du gjorde dig skyldig till grovt rattfylleri, ska den tid under vilken körkortet varit ogiltigt räknas av från spärrtiden (7 kap. 8 § körkortslagen). Polisen får omhänderta körkort på plats om någon gör sig skyldig till ett brott och det är troligt att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen, vilket det i fall av grovt rattfylleri. Om det var så även i ditt fall började spärrtiden alltså löpa från den dagen som polisen omhändertog körkortet.

Huruvida du behöver ta om ditt körkort eller ej
Eftersom spärrtiden för dig blev längre än ett år måste du ta om ditt körkort, vilket innebär att du behöver göra ett nytt kunskapsprov och körprov samt genomföra riskutbildningen på nytt innan ett nytt körkort kan tillverkas åt dig. För att tillåtas göra ett nytt körkortsprov behöver du ansöka och få beviljat ett nytt körkortstillstånd. Det kan du göra tidigast sex månader innan spärrtiden går ut, och det kan beviljas som tidigast två månader före spärrtidens slut (Transportstyrelsen).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare