Återkallelse av körkort efter trafikolycka.

hej!

Jag har en fråga ang mitt körkort, transportstyrelsen har återkallat mitt körkort pga att jag krockade i vintras, jag själv tycker inte att det var mitt fel, men han som körde in i mej påstår att jag har bytt fil från vänster till höger utan att blinka och när jag svängde höger (skulle in till ett parkerings hus) så krockade han in i mej, han kom alltså bakifrån och krockade in i min sida sammtidigt som jag svängde höger, jag vet att jag låg i höger fil hela tiden och blinkade när jag skulle in höger. Nu TS återkallat mitt körkort även fast jag har förklarat utförligt att jag behöver mitt körkort pga att båda mina jobb kräver körkort, de har även fått papper från båda mina chefer om detta. Jag har 1 år kvar på Min prövotid också, de bestämde spärrtiden till 2 månader, är det värt att överklaga detta ? Kommer jag tjäna nått på det tror ni ?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom dina frågor rör transportstyrelsens beslut om återkallande av körkort är det förvaltningslagen (https://lagen.nu/1986:223) och körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488#K5) som vi hittar aktuella regler i.

Transportstyrelsen är en förvaltningsmyndighet vilket innebär att de följer reglerna i förvaltningslagen. Vad gäller körkort finns en speciallag som har företräde och det är i den vi hittar de grundläggande reglerna.

Den aktuella händelsen som jag förstår det gick till på liknande sätt:

Du anger att du låg i höger fil och blinkade för att svänga av åt höger. När du gör detta kommer en bil bakifrån och kör in i sidan på din bil. Det som avgör här är om du erkänt vid det aktuella tillfället att du gjorde fel, även om du inte tycker det, eller att du erkänt det faktiska händelseförloppet så som han som körde in i dig beskrev. Har du inte gjort detta utgår jag ifrån att polis kommit fram till att det var ditt fel.

Transportstyrelsens beslut att återkalla ditt körkort måste grunda sig på någon av grunderna i körkortslagen femte kapitlet. Utifrån vad du skrivit så tolkar jag det som att du inte blivit dömd eller accepterat en ordningsbot eller strafföreläggande, KörL 5:1.

Återkallelse av körkort får ske när en eller flera punkter i KörL 5:3 är uppfyllda. Här anges t.ex. grov vårdslöshet, kört mot rött ljus, brutit mot någon annan väsentlig trafikregel. Du kan fråga transportstyrelsen vad de har grundat beslutet på.

Vill du överklaga kan du skicka in ett överklagande till TS som ska skicka detta vidare till förvaltningsdomstol. Anger de att ett sådant beslut inte går att överklaga kan du med fördel luta dig på FL 3 § st. 2 som anger att du får överklaga beslutet till förvaltningsdomstol om det kan anses röra sig om din civila rättighet i form av att kunna jobba.

Det får anses tveksamt om du faktiskt kommer att tjäna något på detta. Du kan som sagt överklaga till TS som då kan ompröva sitt beslut och sänka spärrtiden om du förklarat dina behov av körkortet. Två månader är dock generellt sett ingen lång spärrtid, vilket inte talar för att de kommer att ändra sig.

Slutsatsen i ditt fall får nog anses vara att du kan be TS ompröva sitt beslut, men det är nog ingen ide att överklaga till förvaltningsrätt då ditt ärende troligtvis inte kommer komma upp i rätten förrän efter det att spärrtiden gått ut och du redan fått tillbaka körkortet.

Vill du ha mer tyngd och juridisk betoning för din begäran om omprövning av körkortsåterkallelsen kan du kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se för att få ytterligare hjälp att utforma en sådan begäran.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare