FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/07/2022

Återkallelse av körkort eller inte och yttrande till Transportstyrelsen?

Hej! Jag har tagit mitt körkort i januari i år, dvs jag har prövotid nu. Förre två månader sedan körde jag på landsväg och jag skulle svänga vänster, jag hade väjningsplikten då stannade jag och kollade vänster och höger och när jag svängde vänster kom en bil och krockade mig, dvs blev kollision. Polisen och räddningstjänsten kom till platsen, det var ingen som skadad, det var skadan på både bilarna. Jag förklarade allt för polisen, förre månaden ringde polisen mig och då bestämde dem att jag få böter på 2000 kr för att jag stannade inte vid väjningsplikten. Förra veckan fick jag post från Transportstyrelsen angående yttrande om mitt körkort blir indraget eller jag får en varning. Jag jobbar som undersköterska och det är kravet att man måste ha körkortet för att besöka våra brukare, vara brukare bor på landet och därför måste man ha körkort. Jag är fastanställd. Hur står sannolikt att jag kommer förlora körkortet? Jag har fått arbetsgivare intyg om mitt körkort blir indragit kommer jag förlora mitt jobb. Vad skulle jag kunna skriva på yttrande för att kunna få en varning. Jag har aldrig brutit mot någon trafikslag eller åkt på böter etc. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du har ett körkort under prövotid (sedan januari). Vidare, att det skedde en kollision och att du har fått böter på 2000 kr, samt att ditt körkort är nödvändigt för ditt arbete. Dessutom, huruvida Transportstyrelsen kommer att besluta om återkallelse av körkort eller varning, samt vad du skulle kunna skriva på yttrandet. I mitt svar kommer jag att utgå från detta och tillämpa körkortslagen.

Kan Transportstyrelsen återkalla körkortet?

Ett körkort ska återkallas om körkortsinnehavaren (den som kört fordonet) till exempel har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik, eller har brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt och inte anses som ringa 5 kap. 3§ körkortslagen. Transportstyrelsen kommer att göra en helhetsbedömning utifrån alla omständigheter huruvida du endast får en varning eller om körkortet blir återkallat. Om trafikförseelsen anses som ringa (inte allvarligt) är sannolikheten större att du endast får en varning, vilket skulle kunna vara aktuellt i detta fall. Å andra sidan, kan en kollision tala för att det anses som en trafikförseelse som anses vara mer än ringa.

Vad som kan vara viktigt att nämna i ett yttrande?

I ditt yttrande till Transportstyrelsen bör du fokusera på behovet av körkortet, hur det kan påverka ditt arbete och att det är nödvändigt. Dessutom bör du bifoga ditt intyg från din arbetsgivare som anger att du förlorar ditt jobb om du inte har ett körkort. Andra faktorer som kan ha en påverkan är längden på körkortsinnehavet utan tidigare misskötsamhet och omständigheter vid överträdelsetillfället. Transportstyrelsen kommer inte att besluta om skuldfrågan (huruvida man har gjort rätt eller inte), utan om man har erkänt (godkänt/betalat böter) så är skuldfrågan redan avgjord. Sammantaget bör du i ditt yttrande fokusera på behovet av körkortet och alla omständigheter som kan vara till din fördel.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare