FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/12/2023

Återkallelse av körkort vid en hastighetsöverträdelse på 20km/h?

Hej. Blev fångad i en tillfällig fartkamera körde 20km över på en 70 väg. Sträckan är 100km sedan är de 70km i typ 20 meter sedan 100km igen. Min prövotid går ut om 2 och en halv vecka. Har aldrig fått en fortkörnings böter tidigare. Kommer de dra mitt körkort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Prövotid:

Att ha två års prövotid på sitt körkort(se 3:18 körkortslagen (1998:488) (KL)) innebär att om körkortshavaren får sitt körkort återkallat så måste hen göra om både det teoretiska och praktiska körkortsprovet för att få köra igen. Det påverkar inte graden av straff om man begår ett trafikbrott.

Återkallelse av körkort:

När man kör över hastighetsgränsen ska körkortet återkallas (se 5:3 4 p. KL). Detta ska dock inte ske om hastighetsöverträdelsen har varit ringa. Det framgår inte av körkortslagen vad som utgör en “ringa” hastighetsöverträdelse. Enligt förarbeten hade en hastighetsöverträdelse på en 70-väg inte varit ringa om den överskridit 30 km/h över hastighetsgränsen. I praxis har en överträdelse av 24 km/h på en 70-väg ansetts inte ringa.

Denna bedömning görs dock för varje enskilt fall och flera faktorer beaktas. En möjligt anledning att hastighetsgränsen går från 100 till 70 och tillbaka till 100 igen kan bero på att det kommer en vägkorsning där bilar från höger eller vänster kör in från en stoppskylt (och då stillastående). Detta kan göra att en överträdelse på 20 km/h kan anses som inte ringa då syftet är att undvika kollisioner. Tyvärr är det omöjligt att göra en fullständig bedömning utifrån informationen i din fråga.

Om man begår flertal trafikbrott som individuellt inte ger skäl till att återkalla körkortet kan körkortet ändå dras (se 5:3 4 p. KL). Du poängterar att du aldrig har fått böter, vilket jag tolkar som att du inte begått trafikbrott tidigare. Ditt körkort kommer då troligen inte återkallas genom denna bestämmelse.

Jag hoppas du har fått ett okej svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare