Återreseförbud till Sverige omfattar även Schengenområdet

Om någon får 4 år återreseförbud till Sverige gäller också Schengenländer alltså det står bara Sverige på själv beslutet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Återreseförbud till Sverige omfattar även Schengenområdet

En person som har fått ett beslut om avvisning eller utvisning får en viss tidsfrist på sig inom vilken personen måste lämna landet. Om personen inte lämnar landet i tid eller om Migrationsverket tror att personen inte kommer lämna landet frivilligt, kan personen få ett återreseförbud.

Ett återreseförbud innebär att personen inte får återvända till landet under den angivna tiden. Återreseförbudet innebär också att personen inte får återvända till något av de länder som ingår i Schengensamarbetet, Rumänien, Bulgarien eller Kroatien under den tid återreseförbudet gäller.

Visum eller uppehållstillstånd i ett Schengenland kan beviljas för den som har fått återreseförbud, men bara i undantagsfall.

I ett beslut om återreseförbud står det ofta inte att förbudet gäller även Schengenstaterna, under rubriken "Beslut". Där kan det stå att det bara att det är förbjudet att återvända till Sverige. Istället brukar den informationen gå att utläsa längre ner, under exempelvis rubriken "Upplysningar". Där kan det vara så att det står att du inte får resa in i Schengenstaternas territorium så länge återreseförbudet gäller.

Sammanfattning

Ett återreseförbud till Sverige innebär också ett förbud mot att återvända till Schengenstaterna, Rumänien, Bulgarien och Kroatien.

Eftersom jag inte har tillgång till handlingarna i ditt ärende kan jag inte ge ett närmare svar. Har du fler frågor bör du kontakta Migrationsverket.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare