Återuppta förundersökning

För en tid sedan var jag aktuell i en förundersökning, denna lades ner för att den som hade gjort anmälan inte i slutaändan vill medverka till att åtala mig eftersom det egentligen inte fanns en skälig grund för detta. Min fråga är om denna förundersökning kan tas upp igen? Har denna person rätt att återigen ta upp denna anmälan, då personen en gång medverkat till att lägga ner denna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

En förundersökning som lagts ner kan återupptas om det framkommer nya bevis. Är det så att förundersökningen i ditt fall lagts ner därför att personen ifråga till exempel inte ville vittna tidigare, men nu bestämt sig för att göra det så kan detta alltså leda till att förundersökningen återupptas.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare