FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2021

Åtgärder att genomföra om delägare till fastighet inte kommer överens

Hej!

Min mamma och hennes bror äger ett torp tillsammans, där de äger 50% var. Torpet har de fått i gåva sv sin mor, och det är taxerat till 800 000:-. Jag är ensambarn, men min morbror har två söner, varav den ena med familj är de som i huvudsak utnyttjar torpet, men de betalar i dagsläget inget för dess skötsel. Både mamma och jag bor långt ifrån torpet, och har inte möjlighet (eller önskemål) om att utnyttja det på samma sätt som tidigare. Hon har önskemål att hennes bror och brorson (med familj) ska ta över hennes andel. Detta tog hon upp med sin bror redan i augusti 2020, men ännu har inget hänt mer än prat. Hur ska vi gå tillväga för att få det här gjort? Hur sköter man det här rent praktiskt? Vem gör vad? Och hur räknar man ut summan mamma har rätt till? Hon är i stort behov av pengarna, och vill få det gjort fortast möjligt, och vill samtidigt att allt ska gå rätt till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag använda reglerna i Samäganderättslagen.

I sådana här situationer önskar man såklart först att syskonen kan komma överens. Utifrån din fråga tolkar jag det dock som att din mamma och hennes bror inte har lyckats komma fram till ett gemensamt beslut kring torpet. Därför skulle ett alternativ vara att din mamma säljer stugan och på så sätt får ut hennes del av torpets värde.

När två eller fler personer gemensamt äger en fastighet så är tanken att beslut fattas tillsammans och i samförstånd (2 § första stycket samäganderättslagen). Om det inte föreligger förutsättningar för delägarna att komma överens finns det en möjlighet att vända sig till tingsrätten där fastigheten är belägen. Tingsrätten kan då utse en förvaltare som har i uppgift att medla mellan delägarna samt besluta i frågor som rör fastigheten under denna period (3 § första stycket samäganderättslagen).

Om samarbetssvårigheter finns kvar efter medlingsförsök av förvaltaren går det att framtvinga en försäljning av fastigheten (6 § första stycket samäganderättslagen). Detta förutsätter dock att din mamma och morbror inte har avtalat om något annat. En offentlig auktion kommer hållas så fort som möjligt (10 § första stycket samäganderättslagen).

Angående beloppet din mamma har rätt till är det svårt för mig att ge en exakt siffra då jag inte vet alla omständigheter. Men utifrån frågan tolkar jag det som att din mamma äger 50 % av torpet. I så fall borde det betyda att hon har rätt till halva värdet av torpet så beroende på vad torpet säljs för kan beloppet variera. Om din mamma och hennes bror lyckas komma överens om att han ska köpa ut din mamma borde hon har rätt till halva taxeringsvärdet (så 800 000/2= 400 000). Detta kan såklart ändras beroende på vad som sker i framtiden.

Sammanfattning

Min rekommendation till dig är därför att börja med att ansöka om en förvaltare i tingsrätten. Förhoppningsvis kan förvaltaren hjälpa att medla mellan din mamma och morbror. I så fall är förmodligen den bästa och snabbaste lösningen att din morbror går med på att köpa din mammas andel i torpet. Om detta inte går kan ni som sista utväg tillsammans med förvaltaren framtvinga en försäljning av torpet.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare