Att avsäga sin rätt till arv

Min pappa testamenterade sina besparingar till vår mamma. Hon är 87 år o har fått besked att hon har demens men i ett tidigt skede. Hon är klar i huvudet o förstår att hon fått ärva en stor summa pengar. Jag har en syster som hjälper henne med att betala in räkningar då mamma inte kan lära sig sig de här med internet. Efter att pappa stod som borgenär för jag skulle få hyra en lgh men gjorde bort mig o använde hyrespengarna till annat så gled vi ifrån varandra mer o mer o tror min föräldrar förlät mig. Jag har bestämt att jag vill avsäga mig arvet när min mamma dör o vill att min son ska få mina pengar. Kan jag avsäga mìg mitt arv o hur går jag till väga då ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arvinge kan avsäga sig sin rätt till ett arv medan arvlåtaren är i livet, enligt 17 kap 2 § Ärvdabalken. Detta sker genom att skriftligt avtal med arvlåtaren. En avsägelse som det här gäller även arvingens avkomlingar, om inget annat framgår av avtalet eller omständigheterna i övrigt. Det innebär att det i avsägelseavtalet måste stå att du avsäger dig ditt arv till förmån för din son, annars kommer din son inte få något heller.

Det enklaste är att du går in på Skatteverket och läser lite. Sedan kan du kontakta Skatteverket och bland annat få ut blanketter från dom som är färdiguppritade avtal för sådana här situationer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare