Att klaga på paketresor

Jag och min gravida fru orättvist behandlad och utkastad från Vikingline terminalen i Stockholm.

Jag har varit medlem i Vikingline sen 2009, och åkte deras kryssning reguljärt, och aldrig har jag blivit så orättvist behandlad.

2018-03-31 17:50, jag och min ny gravida fru blev orättvist behandlad vid Vikingline checkin, bara för att vi frågade några frågor och tog lite mer tid vid säkerhetskontroll till deras kryssningsbåt Cinderella. Säkerhetsvakten kallade på hans chef, och hon frågade inte ens vad som har hänt, utan tog våran biljett, kallade på vakt och kastade ut oss. Och när jag villigt följde med till gaten, två vakter tog båda mina armar och gjorde illa mig. Undertiden min fru försökte filma och blev stoppad. Både jag och min fru är väldigt upprörd, och behandlades som kriminell, och min ny gravida fru må inte bra, både fysiskt och psykiskt efter händelsen.

Kan man stämma vikingline på nåt sätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja ni kan stämma Vikingline. Eftersom att det här skedde i Stockholm gäller svensk lag. Konsumentombudsmannen har avtalat fram regler som gäller för paketresor vilket omfattar Vikinglines kryssningar. Du kan höra av dig till konsumentverket för rådgivning om hur ni ska gå tillväga. Här kan du läsa mer om hur du gör för att klaga. Förutom att höra av dig direkt till konsumentverket finns det även konsumentvägledare som hör till kommunen som kan ge rådgivning. Det de förmodligen bl.a kommer att säga är att ni måste vända er till Vikingline och försöka komma överens och om det inte går bör ni vända er till allmänna reklamationsfonden som ett andra steg.

Gällande det ni har rätt till så bör ni få pengarna tillbaka för resan, men ni bör även ha rätt till skadestånd. För att få skadestånd krävs det att det kan bevisas att det var arrangören som har gjort fel. Det är svårt för mig att uttala mig om hur utgången kan se ut i det eftersom det beror på både omständigheterna och bevisläget. Om ni kan dokumentera skador bör ni försöka göra det för att underlätta bevisningen för er själva.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare