FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/06/2023

Att köra trimmad moped utan AM kort som 15 årig

Hej, om man är 15 år gammal och kör en trimmad moped utan AM kort, blir straffet samma som om man körde med AM kort? Mopeden är skriven på en familjemedlem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om straffet att köra en trimmad moped som 15 årig är samma som om man körde mopeden med AM kort?

Din fråga regleras primärt i Trafikbrottslagen (TBL).

När är man straffmyndig?

Innan man fyller 15 år är man inte straffmyndig, vilket betyder att man inte kan straffas ifall man begår en brottslig handling (1 kap. 6§ BrB). Det innebär alltså att man blir straffmyndig när man är 15 år.

Om en moped är trimmad så den går fortare än 45 km/h så kommer den i regel räknas som en motorcykel. Om du inte har motorcykelkörkort så kommer det räknas som olovlig körning för personen som åkte fast (3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott). Den vanligaste påföljden är 30 dagsböter eller en bot på 1500kr, detta förutsätter dock att man inte gjort sig skyldig till återkommande olovliga körningar, vilket kan leda till en strängare påföljd. Det kan även vara bra att känna till att polisen även kan förverka den del som utgör trimningen (7 § TBL). Utöver detta så kommer det även leda till problem att få körkort i framtiden med så kallad spärrtid (3 kap. 9 § Körkortslagen). Att moppen var trimmad är något som påverkar bedömningen vid olovlig körning och är inget särskilt brott eller straff i sig.

Sammanfattningsvist innebär det att det inte är samma straff att köra en trimmad moped utan AM kort, som att köra med AM kort.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare